آشنایی با نقره‌کاری شیراز

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

نقره کاری شیراز

نقره کاری شیراز، از روزگاران گذشته در این دیار رواج داشته و ظروف و وسایل خیلی ارزشمندی به وسیله هنرمندان نقره‌کار این شهر ساخته می‌شوند. در واقع، قدمت این صنعت در ایران به 7000 هزار سال پیش بازگشته و هنوز هم در شهرهای هنرپروری مشابه شیراز طرفدارانی دارد.

راجع‌ به نحوه ساخت این ظروف زیبا، باید بگوییم که ابتدا خصوصی به نام دوات‌گر نقره را شکل داده و سپس، قلم‌زن بازي کردن نقش‌های زیبایی را بر روی این ظروف و وسایل می‌آفریند. در مرحله بعد، نقره را قیر می‌گیرند. اگر گلدان باشد داخل آن و در صورتی که بر روی کاسه یا سینی کار کنند پشتش را قیر می‌زنند. بعد، طرح مورد نظر را بر روی نقره نقاشی کرده و با قلم نیم‌بر روی خطوط نقاشی زده می‌روند. سپس، قیر را از نقره سوا کرده و روی کنده‌کاری‌ها زغال می‌ریزند. در انتها، به وسیله روغن جلا آن را به بهترین شکل برق می‌اندازند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید فرش دستباف ایرانی

طرح‌های نقره‌کاری شیراز را در هیچ گوشه‌ای از ایران و حتی در هیچ کتابی نمی‌توان یافت. نقوشی مشابه گل نرگس، زنبق، پنج پر، عنبر بو و گل سرخ معمولاٌ زینت‌بخش ظروف و لوازم نقره‌کاری شده در این خطه هستند. طرح‌های افسانه‌ای و انسانی همچون بازي کردن نقش فروهر، اساطیر شاهنامه، پادشاهان و سربازان زمان هخامنشی و لیلی و مجنون نیز رواج بسیاری در میان نقره‌کاران دارند.

گفتنی هست که کارهای نقره‌کاری شده شیراز، به علت عیار بالای 90 ارزش بالاتری نسبت به مشابهشان در استان‌هایی همچون اصفهان دارند. از بهترین و معروف‌ترین فروشگاه‌های شهر شیراز برای خرید این آثار زیبا و چشم‌نواز، می‌توان به مغازه‌های موجود در سرای بشیر، بازار وکیل و مقبره حافظ شیراز اشاره کرد. البته نقره فروشی به نام زرین در خیابان ملاصدرای این شهر نیز از مطمئن‌ترین‌ها برای خرید ظروف و وسایل نقره در شیراز هست.

نکاتی سمت نگهداری ظروف نقره‌ای در منزل

. هیچ‌گاه این کاسه‌ها را برای زمانه زیادی در آب نگذارید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر گچمه بافی

. هرگز مواد غذایی اسیدی همچون سرکه، گوجه‌فرنگی، آب‌میوه، نمک و انواع سس را به مدت طولانی در این کاسه‌ها نگهداری نکنید.

. به هیچ عنوان این ظروف نقره‌ای را داخل نمد جیر، روزنامه یا پشم نپیچید. زیرا گوگرد موجود در این مواد کاسه‌ها را سیاه می‌کند.

. به خاطر داشته باشید که قطعاٌ این کاسه‌ها را بعد از شست‌و‌شو به وسیله پارچه‌ای نرم خشک کنید.

. از قرار دادن ظروف نقره‌ای در مساوی نور مستقیم خورشید سواٌ خودداری بفرمایید.

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

آشنایی با نقره‌کاری شیراز

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

صنایع دستی شیراز

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

منبع:seeiran.ir

مطلب پیشنهادی

آشنایی با هنر گچمه بافی

گچمه‏ بافي که از صنايع دستي انحصاري کهگيلويه و بويراحمد می باشد، هنري مرکب از …