[ad_1]
فرش تبریز از معروف ترین فرش های جهان می باشد
تاریخچه فرش تبریز
فرش تبریز یکی از انواع قالیهای ایرانی می باشد. این شهر یکی از مهمترین مراکز بافت قالی در ایران می باشد و قالیهای بافت آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند. تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده می باشد.
فرش تبریز
یکی از مهمترین صنایع دستی شهر تبریز قالیبافی می باشد و در این زمینه محبوبیت جهانی دارد. فرشبافی در تبریز از قبل از زمان صفویه ابتدا شد و یکی از قدیمی ترین و معروفترین مراکز بافت فرش های دستباف در دنیا به شمار می آمد. اوایل فرش ها در قالب طرح های روستایی با رجشمارهای 24 بافته می شد که به مرور دوران با رشد و ترقی فرش و قالیبافی تا 110 رج افزاش پیدا کرد و همچنین به هنر درباری مبدل گشت.
مواد اولیه بکارگرفته شده در فرش تبریز معمولا از جنس پشم یا ابریشم بودند که فرش های زیاد با کیفیت و اعلا روانه بازار می کردند. تبریز دارای تنوعی بی نظیر از طرح ها و نقشه ها در دوران های گذشته بود.
ساختار فرش تبریز:
تار فرش تبريز اغلب پنبه ای می باشد
ريز بافت ترين فرشهای ايران در تبريز بافته می شود. گره با قلاب و از نوع متقارن (تركي) و پودگذاري بصورت دو پوده (مشابه كليه نواحي ترك زبان) می باشد.
تار فرش تبريز اغلب پنبه اي و بسياري مستحكم و با مقاومت و پود و پرز پشم می باشد. اما فرشهای ابريشمي نيز بصورت گل ابريشم، پایان ابريشم و يا چله ابريشم بافته مي شود و قاليچه های چله ابريشم تبريز در نوع خود از بهترين فرشهای ايران می باشد كه بخش اصلی ابريشم آن از خراسان و تهران تهيه می شود.
بخش اصلی پشمی كه در صنعت قاليبافی تبريز مورد استفاده قرار مي گيرد از منطقه ماكو، كه كوهپايه باريكی می باشد، تهيه می گردد. ماكو در شمال غربی ايران بين تركيه و جمهوری نخجوان كه جزء پیوند جماهير شوروی سابق می باشد، قرار گرفته می باشد. پشم ماكو مرغوب می باشد ولی قدري خشن تر و زبرتر از مناطق ديگر شمال غربي و غرب كشور می باشد. همين مختصات سبب شده كه قالي های تبريزي قدري خشن شود. زماني بخشي از پشم تبريز از اروميه و مهاباد، دشت مغان. خوي و سلماس نيز تأمين مي شد.
در مورد پرز فرش تبريز بايد به اين ويژگي اشاره كنيم كه حالت ظاهري اين پرزها نه درخشان می باشد و نه ابريشمين، و اين موردي می باشد كه درباره ساير گونه هاي فرش ايران نيز راستگو می باشد. اين پديده را در قالی های جديدی كه داراي بافت بسيار ظريفی هستند و حتي در قالي هاي قديمي نيزمی بينيم. عدم شفافيت و خشكی اين قاليها ناشی از رنگرزی آن و استفاده از آب شور تبريز می باشد كه دارای نمك فراواني می باشد.
نخ هاي پود قالی هاي تبريز، از دو شاخه تشكيل شده اند: يكي از آنها ضخيم و ديگري نازك می باشد.
اولين شاخه (سفيد يا خاكستري) كه براي حجيم كردن كردن قالی و انعطاف پذيری آن در نظر گرفته شده می باشد بصورت كشيده از ميان نخ های تار كه در دو سطح زير و رو قرار دارند گذشتن مي كند.
شاخه دوم نيز كه غالباً به رنگ آبي نفتی يا قرمز می باشد، از ميان همين تارها می گذرد. با اين فرق كه نخ های تاری را كه شاخه پود اول از هم سوا كرده بطور محكم به يكديگر پيوند ميدهد. يعني شاخه نخ هاي تارهای زيرين در رو و تارهاي رويي در زير قرار مي گيرند.
ویژگی های فرش تبریز:
فرش تبریز دارای تنوع زیاد زیادی از رنگ هاست
1. طرحریزی فرش تبریز توسط مجرب ترین اساتید با رعایت پایان استاندارها انجام می پذیرد.
2. فرش تبریز عموما در رجشمارهای بالا و ریزبافت می باشد.
3. فرش های تبریز دارای تنوع زیاد زیادی از رنگ هاست.
4.پرز های فرش تبریز معمولا کوتاه می باشد و پرداخت آنها توسط افراد استاد انجام می گیرد.
5. الیاف بکار رفته در فرش دستباف تبریز از نوع مرغوب می باشد و از کیفیت بالایی بهرهمند می باشد.
6. استفاده از سایه روشن ها که سبب ایجاد اعماق در فرش تبریز می شود.
7. از دیگر ویژگیها فرش تبریز پر کردن اقبال های خالی فرش به جای استفاده از نقش بازي كردن های دیگر.
قالی هايی كه در تبريز بافته مي شوند از لحاظ رج شمار به شرح زير هستند:
فرش تبريز از كوچكترين تا بزرگترين اندازه بافته مي شود
* 25×25، 30×30، 35×35، 40×40، 50×50، 60×60 ( گره در هر پنجره 7 سانتي متري).
* نوع 25×25 فرش تبریز، قاليهاي کمقیمت قيمت می باشد كه براي فروش در بازار بافته مي شود.
* نوع 30×30 فرش تبریز نوع معمولی و بازاری می باشد.
* 35×35 فرش تبریز معمولاً نوعی می باشد كه شركتهای اروپايی سفارش می دهند تا مطابق با سليقه و با طرح مورد علاقه شان بافته شود. رج شمارهای بالاتر فرشهايی با فشردگي و تراكم بالا نظير فرش هاي ابريشمی هستند.
تقسيمات حاشيه در تبريز خارج از معيارهای قديمی و سنتی مي باشد و به نوعی طراحان آن را متحول ساخته و كم و زياد می كنند. به طور كلی در اكثر مناطق مخصوصاً تبريز، اندازه بندی حاشيه را بدين گونه انجام مي دهند كه پهنای كل حواشی حدوداً يك ششم كل عرض فرش باشد و در محدوده مشخص شده براي حاشيه، پهنای حاشيه اصلی دو مساوی حاشيه فرعی باشد. حاشيه معروف تبريز، حاشيه سماوری يا توسباغی می باشد كه در آن دو اسليمی در كنار هم قابي را تشكيل داده اند كه شكل سماور را تراعي مي كند. به نقش بازي كردن سماور هراتی نيز ميگويند.
ابعاد فرش تبریز:
فرش تبريز از كوچكترين تا بزرگترين اندازه بافته مي شود. معمولاً فرش های تصويری تبريز داراي تکه كوچك يا میانه هستند و قالي ها ابريشمي هم غالباً در اندازه ها بزرگ ميباشند.
طرح های رايج فرش تبریز:
طرح و نقشه فرش تبریز بیشتر از سلیقه خریداران تبعیت می كند
امروزه در تبریز همه نوع طرح را می توان پیدا كرد كه البته بررسی همه آنها امكان پذیر نیست و به دوران زیادی نیاز دارد هر چند با گسترش طرح ها و نقش بازي كردن ها در نقاط مختلف كشور، دیگر نمی توان به طور یقین طرحی و یا نگاره و موتیفی را متعلق به نقطه ای خاص دانست و به همین ترتیب نمی توان فرش منطقه ای را با دیدن طرحی و یا نگاره ای تشخیص داد. به طور مانند در تبریز نمونه فرشهایی بافته می شود كه سوا از بافت و رنگبندی، دارای طرحی از منطقه كرمان می باشد كه در تبریز به طرح كرمان قلم مشهور می باشد.
به طور كلی طرح و نقشه فرش تبریز بیشتر از سلیقه خریداران تبعیت می كند. طراحان تبریز اگرچه در اصول از طرح های معروف و قدیمی پیروی می كنند اما به این طرح ها جان می دهند و زیبایی می بخشند و ابداع دارند.
در طبقه بندی كه شركت سهامی فرش ایران از لحاظ طرح و نقش بازي كردن فرشها صورت داده نقشه های قالی ایرانی در ۱۹ بخش طبقه بندی شده می باشد كه شهر تبریز نیز به سمت تنوع طراحان و كثرت آنها در اغلب این بخش ها آثار و نمونه هایی دارد از جمله:
نقشه آثار باستانی و ابنیه اسلامی نقشه شاه عباسی، نقشه اسلیمی، نقشه افشان، نقشه بندی خشتی، طرح درختی، طرح شكارگاه، نقشه قابی، طرح گلفرنگ، طرح گلدانی و طرح ماهی درهم (هراتی) به خصوص لاك پشتی و همینطور طرح محرابی و نقش بازي كردن محرمات و طرح هندسی و قالیها و قالیچه های تصویری و طرح بوته ای.
تجهيزات خصوصی فرش تبریز:
دار تبریزی و قلاب تبریزی از وسایل مهم فرش تبریز می باشد
• دار تبريزی
دار تبريزی يا عمودی را از اين رو تبريزی می نامند كه ظاهراً در تبريز ابداع شده می باشد. در شهر تبريز انواع ديگر دار استفاده نمی شود چون اين دستگاه آسان می باشد و به كار بردن آن آسان و در عين حال کمقیمت نيز هست. در اغلب مراكز قاليبافی واقع در شهرهاي شمال غربي و مركزي ايران نيز اين نوع دار به كارمي رود.
اين دار نسبت به دار روستايی از چندين لحاظ برتری دارد. كار کوفته كننده كلاف كردن چله ها و گره زدن آنها به تير بالایی و دوختن اقبال بافته شده قالی به تير زيرين در اين دستگاه حذف گرديده می باشد. هنگام پايين كشيدن قالی مي توان با بيرون كشيدن چهارگوه از شكاف باهوها چله ها را به سرعت رها ساخت. به اين ترتيب قالی پايين مي آيد و اقبال بافته شده را طوری بر روی دار قرار می دهند كه به سهولت مي توان آن را مورد بازرسي قرار داد.
• قلاب تبريزی
در شهر تبريز كارد مخصوص به كار برده می شود كه با كاردهای ديگر اختلاف مهمی دارد. اين كارد تركيبی می باشد از يك تيغه تيز و قلابي شبيه قلاب دكمه انداز كه در انتهاي تيغه تعبيه شده می باشد. از قلاب براي گره زدن و به جاي گره زدن بوسيله دست، و از تيغه براي بريدن نخ پس از بستن گره استفاده مي كنند.
در سراسر ايران نوعي شيوه قاليبافی تقلبي رواج يافته كه به محبوبیت نيك قالی ايران بسيار لطمه زده می باشد. اين روش زيان آور اين می باشد كه به جاي گرفتن دو شاخه تار و بستن گره به آن، گره را به چهار تار می بندند، به اين ترتيب فرشی كه بافته مي شود تنها نصف گره هايی را كه بايد داشته باشد دارد.
شهر تبريز يكی از مراكز معدود قاليبافی می باشد كه اين بيماری در آن شايع نشده می باشد علت اين امر به اين دليل می باشد كه قاليبافان تبريز چون براي بستن گره به جاي انگشت از قلاب استفاده مي كنند، بستن گره با قلاب امكان پذير نمي شوند. نتيجه اين مصونيت به طور كلي به نفع قاليبافان تبريز پایان مي شود.
رنگرزی فرش تبریز:
رنگرزی، دومین مرحله تولید فرش تبریز پس از پشم چینی و تبدیل آن به نخ بشمار می رود
تبريز اولين مركز قاليبافی ايران می باشد كه مواد رنگی كشورهای مغرب زمين در آن كاملاً رسوخ يافته می باشد و رنگهای جديد جانشين رنگهای قديمی شده می باشد. با بررسی گذشته پر ارتفاع و نشيب صنعت فرشبافی می توان دريافت كه تبريز همواره قطب مهم توليد فرش بوده و متعاقب آن در صنعت رنگرزی نيز از زمینه طولانی بهرهمند می باشد و در طي گذشت دوران در زمينه تكنولوژي و تكنيك رنگرزي به پيشرفت و تكامل رسيده می باشد.
در دوران اوج هنر و صنعت فرش بافی، يعنی در زمان پادشاهي صفويه در تبريز مراكز مهم فرشبافي داير گرديد و در كنار آن كارگاههای رنگرزی كه غالباً رنگرزي گياهی را انجام مي دادند تأسيس و گسترش يافت. با گسترش روابط ايران و كشورهاي ديگر از جمله اروپائيان صنعت رنگرزي نيز دست خوش تحولات و پيشرفتهاي روز افزوني شد و تاكنون نيز ادامه داشته می باشد.
سهولت و سرعت و ارزانی رنگرزی با رنگهاي اروپايی در مقايسه با شيوه معمول در ايران كه مستلزم صرف هزينه و وقت زيادتر بود مردم تبريز را مجذوب خود كرد. در تبريز از رنگهاي كرمی و آنيلينی ،رنگهاي تركيبی كارخانه های خارجی كه با بيكرمات پتاسيم تثبيت مي شود، هر دو استفاده مي شود كه رنگهاي آنيليني تنها در قالی های کمقیمت قيمت مصرف دارد.
وضعيت فعلی فرش تبریز:
رعایت نکردن عناصری سبب کاهش کیفیت و زیبایی فرش تبریز شده می باشد
از اول قرن حاضر سه عنصر سبب كاهش كيفيت و درجه زيبايی فرش های تبریز شده می باشد:
◊ صنعتی كردن فزاينده توليد
◊ پذيرفتن رنگهای مصنوعی و غالباً نيز از نوع میانه آن
◊ حالت مبهمی كه اين قالی ها پيدا كرده اند و آن نيز ناشی از تقليد طرح هايی می باشد كه به ساير طبقه های قالي تعلق دارند.
◊ با اين همه قالی های قابل تحسين مثل قالی های سهند را می يابيم كه تا حدی يادآور نقش بازي كردن قالی های هرات مي باشند.
◊ در محصول جديد فرش تبريز، خارج از قالی های ابريشمين، شاهد تنزلي در تكنيك و استفاده از مواد اوليه هستيم و عدد گره قالی نيز كاهش يافته می باشد. ضمناً از ويژگی قالی های جديد، پرز بلندتر آنها، شاخه نخ پنبه اي ضخيم تر آنها برای تار و پود و گاهی پشم ظريفتر براي گره های آن می باشد.
مشخصهها مثبتی كه فرش تبریز را از بافته شهرهای دیگر ایران برجسته می كند بطور كلی عبارتند از:
طرحریزی فرش تبریز عالی و بافت آن زیاد دقیق می باشد
گره فرش تبریز: هر تخته از فرش تبریز (به استثنای فرآورده های غیر معمول) با گره تركی بافته میشوند و هر قالی كه با این گره بافته نشده باشد نمی توان آنرا تبریزی محسوب كرد.
دو پوده بودن: فرش تبریز دو پوده می باشد و معمولاً پرز آن كوتاهتر و نازكتر و سبكتر از اغلب بافته های غیر عشایری ایران می باشد.
طرحریزی فرش تبریز: طرحریزی فرش های تبریز عالی و بافت آن زیاد دقیق می باشد. به این سمت قالی چنان منظم و جا افتاده از كار در می آید كه حالت قالی ماشینی را پیدا می كند. كوتاهی پرزهای قالی تبریز این تمرکزفکر ماشینی را نمایان تر جلوه می دهد.
مواد اولیه فرش تبریز: پشم ناحیه ماكو مخصوصاً پشمی كه از دباغ منزل های تبریز بدست می آید از پشمی كه در سایر شهرها برای قالیبافی به كار می رود خشن تر می باشد و در عاقبت فرش های تبریز مشابه قالیهای مشهد و كرمان مخملی نیست.
رنگ فرش تبریز: رنگهایی كه در فرش های تبریز به كار می رود اغلب سریع و خام می باشد.
وضعیت فرش تبریز در بازار تهران:
تقریباً یک سوم خریداران ایرانی فرش تبریز میخرند
خریداران فرش دو دستهاند، گروهی که به آشکار فرش اهمیت میدهند و به دوران کارکرد آن تفقدی ندارند خریدار فرش تبریز هستند، چون نقش بازي كردنهای فرش این شهر در هر قیمتی چشم را اقناع میکند ولی کسانی که مقاومت قالی را در نظر دارند، فرشهایی با نقشههای بدتر را میخرند و از فرش تبریز در میگذرند. اما به هر صورت تقریباً یک سوم خریداران ایرانی فرش تبریز میخرند، آن هم نه از نوع زیاد مرغوبش.
وضعیت فرش تبریز در بازار بین المللی:
فرش کمقیمت و نامرغوب تبریز از نظر قدرت کار چنان نیست که کهنه و پخته شود و به بازار بینلمللی عرضه گردد.
تشابه فرش تبریز با ممالک دیگر:
فرش تبریز، انواع دیگری هم دارد که زیاد مرغوب می باشد: گل ابریشم، پایان ابریشم و چله ابریشم
جز در ایران در پارهای از کشورهای آسیائی هم فرش بافته میشود که از لحاظ شکل و جنس با محصولات بعضی از مناطق ایران تساوی و رقابت میکنند. سؤال این می باشد که فرش تبریز با فرشهای کدام کشورها همسایگی و نزدیکی دارد؟
جواب این می باشد قالیبافان هیچ یک از ممالکی که در این شاخه پرکاری میکنند، مشابه فرش تبریز نمیبافند و به بازار جهانی عرضه نمیکنند، اما در این دو سه ساله بعضی از تجار ایرانی که ارزش پایان شده یک تخته قالی را در بعضی از کشورهای همجوار نظیر پاکستان و افغانستان کمتر از ایران دیدهاند، گروهی از قالیبافان ورزیده را برای پرکاری به این ممالک بردهاند تا نظیر فرش تبریز را در آنجا تولید کنند. این عده محصولات خود را در بازارهای جهانی هم به نام فرش ایران معرفی میکنند، اما این فرش واجد پایان ویژگیها فرش تبریز نیست، در حالیکه خریدار خارجی کمتر آن را میداند.
فرش تبریز، انواع دیگری هم دارد که زیاد مرغوب می باشد: گل ابریشم، پایان ابریشم و چله ابریشم (تار و پود قالی ابریشمی و سطحش پشمی می باشد)، قالی چله ابریشم تبریز، سن و مقاومت بسیاری دارد و از نظر کارشناسان از بهترین انواع فرش ایران میباشد. فرش پایان ابریشمی هم که در این شهر بافته میشود از حیث نقشه و رنگ بیمشابه می باشد.
البته از سه نوع فرش تبریز در حال حاضر کمتر تهیه میشود. نسل قالیبافان ابریشم کار این شهر رو به زوال گذاشته می باشد چرا که تهیه مواد اولیه و پیدا کردن خریداری برای اینگونه فرشها که گران پایان میشود و محتاج صرف وقت زیاد می باشد به سختی صورت میگیرد. بهطور کلی فرش کهنه تبریز، البته فرش مرغوبی که کهنه شود، زیاد زیباتر از نوی آن می باشد چرا که رنگهای آن ملایمتر و مطبوعتر و چشمنوازتر میشود به همین دلیل خریدار فرش کهنه تبریز در بازار جهانی کم نیست.
منبع: بیتوته
منابع:
aftabir.com
findacarpet.com
tabriziau.ac.ir