بازی محلی مات شیطان

 

fun1642 بازی محلی مات شیطان

● نام محلی: مات شیطان (شیطان مره)
● اهداف کلی: تندرستی استحکام بدن، تقویت عضلات پا، هماهنگی اعصاب و اعضای بدن
● اهداف جزئی: تمرکزفکر در نشانه گیری و تمرکز حواس
● میزان بازیکن: 3 الی 8 نفر
● سن بازیکنان: 7 الی 13 ساله
● وسیله لازم: یک رقم توپ کوچک مشابه تنیس
● محوطه بازی: دست‌کم 10 × 5 متر

● شرح بازی: بعد از مشخص کردن محدوده ی زمین بازی، در یک جهت آن، گودال کوچکی به صورت چاله که تقریباً به اندازه ی قطر توپ میباشد می کَنَند که نامش منزل یا مات شیطان میباشد.

در اطراف منزل شیطان، به میزان بازیکنها، چاله هایی با همان کیفیت ایجاد می شوند که هر کدام به یکی اختصاص دارد و خود در کنارشان می ایستند.

یکی به قید قرعه، از دوری ی 5/1 متری به طور نشسته، توپ را روی زمین گذاشته و به سوی چاله ها می غلتاند که ممکن میباشد یکی از چهار حالت زیر پیش بیاید:

بیشتر بخوانید:  آموزش بازی پانتومیم

1- به هیچکدام از چاله ها نیفتد: باز حق غلتاندن توپ را دارد.

2- به چاله ی متعلق به خود بیفتد: باز دوباره آن را می غلتاند.

3- به چاله ی یکی دیگر از بازیکنان بیفتد: در آن صورت بایستی صاحب گودال را روی کولش بگیرد و این بار با تمرکزفکر و تمرکز حواس بیشتری توپ را بغلتاند.

4- و اگر توپ در منزل یا چاله ی شیطان قرار گرفت؛ به عنوان شیطان فوراً به جهت (توپ) دویده، آن را برمی دارد و به جهت سایر بازیکنان پرتاب کند تا یکی از آنها را بزند و از نقطه ی برخورد تا کنار چاله ها از او سواری کول بگیرد و بازیکنی که مورد اصابت توپ قرار گرفته بعد از سواری دادن روی خط ابتدا بازی می ایستد و به عنوان شیطان توپ را می غلتاند…

بدیهی میباشد وقتی که توپی روی زمین بازی به جهت چاله ها می غلتد، بازیکنان نظاره گر کنار چاله ها، منتظر عملکرد هستند تا چنانچه اگر توپ در چاله ی شیطان افتاد، عقب‌نشینی را بر قرار ترجیح دهند و از ضربه ی توپ شیطان و سواری دادن و شیطان شدن و غیره در امان باشند.

بیشتر بخوانید:  بازیهای جذاب و سرگرم کننده خانوادگی

این بازی محدودیت زمانی ندارد.

● نکات: این بازی به دلیل اینکه در زمین های کاشی و اسفالت امکان پذیر نیست، لذا به همین خاطر سالهاست که به بونه ی فراموشی سپرده شده میباشد.

● عملکرد بازی: این بازی ضمن سرگرم نمودن بچه ها، مهارت هایی را در نشانه روی و تمرکزفکر نگاه و استحکام حمل و برابری بدنی، کسب می کنند.

منبع:

مطلب پیشنهادی

بازی لری تیلا چق چق

 تیلا = چوب مهار سیاه چادر      چق چق = صدای بهم خوردن چوب بازی می …