تایپوگرافی چیست؟ کاربرد تایپوگرافی برای وب سایتها

[ad_1]

%name تایپوگرافی چیست؟ کاربرد تایپوگرافی برای وب سایتها

تایپوگرافی چیست؟

همه چیز درباره تایپوگرافی

اگر شما هم در صنعت چاپ نام تایپوگرافی را شنیده اید و مایلید تا با آن آشنا شوید، کافیست تا پایان این مطلب با بیتوته همراه شوید. ما در این مطلب درباره تاریخچه، چیستی و برخی از اصطلاحاتی که در این حوزه به کار رفته میشود، صحبت خواهیم کرد.این حداقل نکاتی است که یک طراح وب سایت برای رابط کاربری خود باید بداند.

پیشینه تایپوگرافی:

تایپوگرافی از قرن 13 میلادی رواج یافت که در آن زمان تایپوگراف ها از قالب های سفالی برای ساخت نوشته های روی دیوار استفاده میکردند. این محبوبیت تا اختراع ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن 15 ادامه داشت. در نتیجه این صنعت مجبور شد تا رویکرد جدید را در پیش گیرد. در نهایت در اواخر قرن 19 میلادی تایپوگرافی مدرن توسط هنرمندانی نظیر باهاوس و تیش هولد به میدان آمد. مثلا باهاوس، عناصر تزئینی و ترکیب بندی متقارن را کنار گذاشت و از انواع حروف دست ساخته آن هم بدون پایه با خطوط زمینه سیاه و قرمز انجام داد تا بتواند نگاه بیننده را کنترل کند.

معنی تایپوگرافی چیست؟

ابتدا بیایید ریشه این کلمه را مورد بررسی قرار دهیم. این کلمه از دو واژه تایپ و گراف یعنی نمایش تصویری و هندسی تشکیل شده است. با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت تایپوگرافی یعنی هنر چیدمان تایپ و فونت برای رسیدن به یک زبان تصویری.

پس نتیجه میگیریم تایپوگرافی یعنی پردازش متن، نوشتن کلمه و حروف به شکلی که بار تصویری بالایی داشته که این موضوع را در صنعت چاپ، گرافیک و طراحی بسیار به وضوح دیده اید.

%name تایپوگرافی چیست؟ کاربرد تایپوگرافی برای وب سایتها

نمونه ای دیگر از تایپوگرافی

از موارد موثر در ایجاد تایپوگرافی مناسب برای وب‌سایت ها با خبرید؟

• اولین مورد نوع فونت میباشد

انتخاب صحیح فونت یکی از اصلی ترین و مهم ترین موارد در وب سایت هاست که باید دقت خود را برای انتخاب دوچندان کنید. چراکه خوانا بودن متون در اینجا یک رابط کاربری زیباتر موثر است.

• دومین موردی که باید به آن توجه شود اندازه فونت است

اهمیت این امر به قدری بالاست که حتی اندازه فونت ها برای ربات های گوگل هم اهمیت دارد تا جایی که آنها را مورد بررسی قرار میدهند. البته علاوه بر سایز فونت، به فاصله مناسب بین خطوط هم توجه کنید.

%name تایپوگرافی چیست؟ کاربرد تایپوگرافی برای وب سایتها

نمونه ای از سایز فونت ها

• قدم بعدی انتخاب رنگ پس زمینه است

اگر دو مورد قبلی را درست انتخاب کرده باشید ولی رنگ پس زمینه نامناسبی را انتخاب کنید، قطعا برای کاربر ناخوشایند خواهد بود. چرا که رنگ پس زمینه تاثیر بسزایی در UX دارد.

• در آخر هم باید به رنگ متن توجه کنید

نکاتی که در این بخش باید رعایت کنید این است:

1. رنگ متن، چشم کاربر را خسته نکند و متن قابل خواندن باشد

2. با رنگ پس زمینه تطابق داشته باشد

بیان اهداف تایپوگرافی:

• تشخیص و کشف جنبه های خلاق حروف، جهت برقراری ارتباط نوشتاری با استفاده از خطوط مختلف

• کمک به درک بهتر و بیشتر مفاهیم چرا که هدف تایپوگرافی تقویت مفاهیم است نه نادیده گرفتن معنی و ابهام آن

• نوشته را بیش از حالت عادی میتواند غنی و موثر کند

• ثبت بهتر نوشته ها و موضوعات در ذهن و خاطره مخاطب

• موضوع نوشتار را به صورت عینی میرساند. یعنی قبل از خوانده شدن نوشته، جنبه های موضوعی آن به بیننده منتقل میشود.

• برانگیختن کنجکاوی مخاطب در جهت درک ظرفیت های بصری نوشتاری.

اینها تنها موارد محدودی از اهداف تایپوگرافی بود که خدمت شما عرض کردیم چرا که هدف واقعی از تایپوگرافی ارسال هرچه موثر پیام ، برقراری ارتباط لازم، ایجاد تفهیم و نفوذ بیشتر در مخاطب است که میتوان این موارد را در اهداف موضوعی، اقتصادی و تجاری بخش بندی کرد.

آشنایی با برخی از اصطلاحات تایپ و تایپوگرافی

• واحد اندازه گیری خطوط متن به نام پایکا

بیشتر بخوانید:  نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

این اصطلاح برای کار با برنامه ایندیزاین بسیار اهمیت دارد چرا که واحد پیش فرض ای برنامه  پایکا میباشد. البته نگران نباشید میتوانید به اینچ یا پوینت نیز تغییر واحد دهید اما دانستن این موضوع به شما کمک میکند مخصوصا برای پرینت. چون بسیاری از پرینترها با پایکا کار میکنند. راستی میدانید 1 پایکا چند پوینت و چند اینچ است؟ ما به شما خوهیم گفت: یک پایکا 12 پوینت و 6 پایکا برابر با یک اینچ است.

• واحد اندازه گیری پوینت

این واحد اندازه گیری نیز مانند پایکا میباشد اما اشتباه نکنید دقیقا یکی نیستند. این واحد اندازه گیری به صورت عمومی برای فونت ها استفاده میشود وهمان طور که میدانید هر 72 پوینت برابر با 1 اینچ است.

پس برای کار با تایپوگرافی بهتر است با یکی از این واحدها که نام بردیم کار کنید. این هم بدانید که پایکا مقدار بزرگتری بوده به همین دلیل تبدیل کردن آن به دیگر واحدهای اندازه گیری راحت تر است.

• کاربردی ترین اصطلاح در تایپوگرافی به نام لدینگ

لدینگ در طراحی تایپوگرافی نقش موثری دارد. در واقع به فاصله یا فضای بین دو خط متن لدینگ میگوییم که با واحد پوینت اندازه گیری میشود. برای تعیین مقدار آن باید فاصله بیس لاین را مشخص کنید.

ترکینگ را با کرنینگ اشتباه نگیرید. میدانید ترکینگ چیست؟ فضای بین کاراکترها در یک بلوک کامل متنی. این اصطلاح غالبا با پیزی به نام کرنینگ اشتباه گرفته میشود.

• آشنایی با کرنینگ

به فضای بین دو کاراکتر در بلوک متن کرنینگ گفته میشود که ممکن است برای شماکمی گیج کننده باشد. درست است که هر دوی اینها مربوط به فضای بین دو کارکتر در تایپوگرافی است اما توجه کنید ترکینگ مربوط به یک بلوک کامل میباشد ولی کرنینگ مربوط به دو کاراکتر است

• معرفی یک اصطلاح دیگر به نام گلیف

این اصطلاح نیز برای تایپوگرافان از اهمیت بالایی برخوردار است مخصوصا برای کسانی که با برنامه های ایلییستریتور و ایندیزاین کار میکنند. در واقع گلیف نشان دهنده کل هر کاراکتر در تایپ فیس است. در دو برنامه ای که نام بردیم یک پنل جداگانه برا گلیف در اختیار شما قرار دارد و این امکان را در اختیارتان میگذارد تا گلیف های موجود در هر تایپ فیس را مشاهده و انتخاب کنید. حتی از گلیف در نحوه اتصال حروف به یکدیگر نیز میتوانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  شناسایی فونت‌های استفاده شده در هر عکس با فتوشاپ

خب دوستان اصطلاحات بسیاری در علم تایپوگرافی وجود دارد. به همین خاطر ما سعی کردیم تا مهم ترین آنها را به شما معرفی کنیم.

مقایسه تایپوگرافی و کالیگرافی

در این بخش میخواهیم درباره شباهت و تفاوت تایپوگرافی و کالیگرافی صحبت کنیم تا یکبار برای همیشه آن را در خاطر خود ثبت کنید.

%name تایپوگرافی چیست؟ کاربرد تایپوگرافی برای وب سایتها

مقایسه تایپوگرافی و کالیگرافی

تفاوت و شباهت تایپوگرافی و کالیگرافی

اولین تفاوت در تایپوگرافی و کالیگرافی نحوه نوشتن است. یعنی در خوشنویسی هنرمند نوشته های خود را براساس قواعد از پیش تعیین شده و اجرای هر چه زیباتر حروف و کلمات با رعایت هندسه تحریر مینویسد این درحالی است که هنرمند هدف خود را از نوشتن در تایپوگرافی بر اساس نیازی که در پیام بصری مورد نظر مطرح است مینویسد تا جایی که شکل حروف را تغییر و به آن وجه تصویری میبخشد. این مهم ترین تفاوت بین تایپوگرافی و کالیگرافی بود.

حالا میرسیم به شباهت این دو. اولین شباهت این است که در استفاده از طراحی حروف برای اولین بار در صنعت چاپ الهام گرفته از خوشنویسی دارد.

بله همان طور هم که گفتیم اولین آشتی بین خط و چاپ را گوتنبرگ با استفاده از خط “گوتیکی” ایجاد کرد و باعث شد تا هم تراکم بیشتری به خطوط بخشیده شود و هم از لحاظ خوانایی بهتر شود.

کلام آخر:

صحبت های ما درباره طراحی تایپوگرافی در اینجا به پایان رسید. امیدوارم که این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. در واقع هدف بیتوته آشنایی شما با صنعت تایپوگرافی بود.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

آموزش روشهای بک آپ گرفتن از واتس آپ

[ad_1] بک آپ گرفتن از واتس آپ بسیار آسان اما ضروری است راهنمای کامل بک …