دعاهای تقویت حافظه برای کنکوری ها

[ad_1]

دعاهای تقویت حافظه برای کنکوری ها

memory5 improvement دعاهای تقویت حافظه برای کنکوری ها

 

راهکارهایی برای تقویت حافظه

 

اموری که باعث تقویت حافظه می شود:
۱-  یاد خدا (انجام امور عبادی و تکالیف شرعی به ویژه نماز اول وقت).

۲- خواندن دعا‌هایی که برای تقویت حافظه موثر است، از ائمه اطهار (ع) نقل شده است که از خدا بخواه که عقل تو را قوی بگرداند و از خدا طلب فهم و درک نما. [بحارالانوار، ج. ۱، ص. ۲۲۴ روایت ۱۷ روایت عنوان بصری.]به عنوان نمونه چند دعا که برای تقویت حافظه موثر است را بیان می‌کنیم:

۱ ـ سوره الرحمن را تا فبای آلاء ربکما تکذبان هر روز بعد از نماز صبح بخواند.

۲ ـ  مرحوم شیخ بهایی در کتاب تهذیب فرموده است؛ به جهت زیادت حافظه این دعا را بخوانید. «الَلِّهُمَ ارْزُقْنی فَهْمَ النَّبِییّنَ وَ حِفْظَ الْمُرْسَلینَ وَ اِلْهامَ الْمَلائِکهَ الْمُقَرّبینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.»

۳ ـ  بعد از هر نماز این دعا را بخواند که مجرّب است. «سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر.»

بیشتر بخوانید:  عکس نوشته های غمگین از آهنگ های مجاز ایرانی

۴ ـ  جهت قوت حافظه هر روز ده مرتبه بگوید: «فَفَهَّمْنا‌ها سُلیمْانَ وَ کُلاَّ آتیْنا فَهْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یَسْبَحْنَ وَ الطَّیْرَ وَ آلِهِ اَکْرِمْنی بِالْفَهْمِ وَ الْحْفِظِ وَ الْخَیْرّ یا قاضِیَ الْحاجاتِ وَ صلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ.»

۵ ـ هر روز صبح قبل از آنکه کسی سخن بگوید این جمله را بخواند. «یا حَیَّ یا قَیَُّومُ فَلا یَفُوتُ شَیءُ عِلْمُهُ وَ لا یَئُودُه.»

۶ ـ  هر روز بعد از نماز نافله صبح بگوید: «اَللَّهُمَّ لا تُنسِنی ما اَقْرَءُ فی یَوْم هذا فَانَّکَ قُلْتَ سَنَفْرَئَکَ فلا تُنسی.»

۷ ـ در حدیث سلمان فارسی (رضی اللّه عنه) آمده است که رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) فرموده است: هر کس آیة‌الکرسی را با زعفران بر کف دست راست خود بنویسد و آن را با زبان بلیسد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش ننماید.

۸- پنج چیز است که حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد:

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی شهرام شکیبا مجری و بازیگر تلویزیون

۱ ـ. مسواک کردن، ۲ ـ. روزه گرفتن، ۳ ـ. قرائت قرآن، ۴ ـ. عسل خوردن، ۵ ـ. کندر جویدن.

۹- قبل از مطالعات این جملات را بخوانید. «اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.»

۱۰- کسی که می‌خواهد حافظه‌اش زیاد شود مسواک کند و روزه بگیرد و قرآن بخواند مخصوصاً آیة الکرسی را، و ناشتا ۲۱ عدد مویز با هسته سرخ بخورد، زیرا جهت فهم و حفظ ذهن مفید خواهد بود.

۱۱- هر روز هفت مثقال مویز ناشتا بخورد و همچنین هر روز با غذا خردل میل نماید.

امیرمؤمنان علی (ع) در رابطه با حفظ کردن و خواندن مداوم آیة الکرسی فرمودند: اگر بدانید آیة الکرسی چه اندازه با اهمیت و با ارزش است در هیچ حالی آن‌را ترک نمی‌کنید، برای رفع و از بین بردن مشکلات خود به آیة الکرسی پناه ببرید، اگر مشکلی دارید و یا اگر گرفتارید، اگر بیمارید، اگر تمام در‌های این عالم به روی شما بسته شده است، چرا از آیة الکرسی غافلید؛ با ایمان کامل و اعتقاد به اثر بخوانید و نتیجه بگیرید و بسیار احادیث موجود است که از این آیه با عظمت و اهمیت آن در سفر، تقویت حافظه، نور چشم، رفع ترس و در امان ماندن از بلا و … یاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:  طنز نوشته های کوتاه جدید (75)

نوشته دعاهای تقویت حافظه برای کنکوری ها اولین بار در روبکا. پدیدار شد.

لینک منبع

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون

[ad_1] بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون   بیوگرافی و عکس های بهمن دان بهمن …