ضرب المثل آدم گرسنه سنگ را هم می‌خورد

[ad_1]

ضرب المثل آدم گرسنه سنگ را هم می‌خورد

proverb hungry2 1 ضرب المثل آدم گرسنه سنگ را هم می‌خورد

 

داستان ضرب المثل آدم گرسنه سنگ را هم می‌خورد

 

مورد استفاده:

یعنی هر چیزی در جای خودش ارزش واقعی خود را نشان می‌دهد.

 

داستان ضرب المثل:

روزی روزگاری لقمان حكیم با پسرش از كوچه‌ای عبور می‌كردند كه ناگهان صدای اذان شنیدند. پسرش گفت: پدر برای نماز به مسجد برویم و بعد از نماز برای نهار به منزل برویم. امروز مادرم برای نهار غذای خوشمزه‌ای آماده كرده. لقمان و پسرش به مسجد رفتند و بعد از خواندن نماز، پسر مسیر خانه را در پیش گرفت لقمان كمی صبر كرد و گفت: اگر مطمئن هستی كه مادرت غذای خوشمزه‌ای برای ما مهیا كرده به خانه برویم.

 

پسر لقمان كه این حرف را از پدرش شنید با تعجب از پدرش پرسید: اتفاقی افتاده تاكنون یاد ندارم به فكر این باشید كه بهترین غذاها را برای شما مهیا كرده باشند. لقمان گفت: عزیزم! فراموش مكن، هرگز چیزی نخوری مگر اینكه بهترین غذاها باشد و هیچ جایی نخوابی مگر جایی كه نرم‌ترین و راحت‌ترین بسترها باشد.

بیشتر بخوانید:  فال روز دوشنبه 7 مهر 1399

 

پسر گفت: پدر جان با خوراك معمولی و رختخواب عادی هم می‌توان زندگی كرد. ولی لقمان حكیم قبول نكرد.

مدتی از آن روز گذشت یك روز لقمان به همراه پسرش صبح زود خانه را به قصد سفر ترك كردند. حوالی ظهر به كنار رودخانه‌ای رسیدند و در سایه‌ی درختی در كنار رودخانه نشستند. پسر جوان كه خیلی خسته و گرسنه شده بود، به پدر گفت: كاش غذایی برای خوردن و جایی برای خوابیدن داشتیم، لقمان كمی نان خشك كه همراه داشت نشان داد و گفت: همین را برای خوردن داریم، اگر می‌خواهی بخور و خودش شروع به خوردن كرد.

 

پسر جوان كه خیلی گرسنه بود نیز به ناچار تكه‌ای نان از پدر گرفت و شروع به خوردن كرد. وقتی نان تمام شد، پسر گفت: كاش می‌شد كمی استراحت كنیم. لقمان بقچه‌اش را زیر سرش گذاشت و روی همان زمین كه نشسته بود به خواب رفت، پسر كه خیلی خسته بود و توان پیاده روی مجدد را نداشت مانند پدرش بقچه‌اش را زیر سرش گذاشت و به سرعت خوابش برد. بعد از چند ساعتی هر دو از خواب بیدار شدند، هر دو نیروی تازه‌ای گرفته بودند و آماده‌ی حركت بودند، پسر رو به پدر كرد و گفت: هم غذای خوبی بود و هم خواب شیرینی و به راه افتادند.

بیشتر بخوانید:  پوستر شهادت امام محمد باقر (ع)

 

مقداری از راه را كه پیمودند پسر به یاد آن روز كه از مسجد به خانه بازمی‌گشتند افتاد كه پدرش گفت بهترین خوراك را بخور و بهترین جا بخواب، پسر رو كرد به پدر و گفت: پدر امروز بهترین خوراك را نخوردیم و بهترین جا هم نخوابیدیم ولی حال خیلی خوبی داریم. لقمان با لبخندی به پسرش گفت: فرزندم ما بهترین را خوردیم و بهترین جا خوابیدیم. پسر گفت: حالا نان خشك خوردن و بر روی سنگ كنار رودخانه خوابیدن بهترین شد.

 

لقمان حكیم گفت: منظور من این بود كه تا وقتی واقعاً گرسنه نیستی چیزی نخور آدم وقتی گرسنه است ارزش خوراك را می‌داند. آدم گرسنه سنگ را هم می خورد. و وقتی كار كرده‌ای و خیلی خسته‌ای بخواب در آن صورت زمین سفت هم همچون گهواره‌ای نرم برای تو آرامش بخش خواهد بود.

نوشته ضرب المثل آدم گرسنه سنگ را هم می‌خورد اولین بار در روبکا. پدیدار شد.

بیشتر بخوانید:  فال روز چهارشنبه 7 آبان 1399

لینک منبع

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون

[ad_1] بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون   بیوگرافی و عکس های بهمن دان بهمن …